Hogyan süss-főzz diétásan?!

Én is, mint rajtam kívül le merem fogadni sok-sok más ember imádja próbálgatni, tesztelgetni a konyhaművészetet.  Néha, már a józan ész határát feszegetve fedezünk fel és változtatgatunk recepteket a saját kényünk-kedvünk szerint. Ez sosem baj, mert ilyenekből alakul ki egy új, lehet jobb változat, amiért mi magunk küzdtünk, és azt érezhetjük majd igazán magunkénak! Minden esetre ahhoz, hogy saját diétás ízlésünkre formáljunk egy-egy ételt, pontosan tisztába kell legyünk azzal, ami ilyenkor a legnagyobb kérdés lehet bennünk. Mit, mivel helyettesítsünk? Összeszedtem nektek három, azon belül tíz olyan szempontot, amivel sikerülhet neked is megállni a helyed a diétás életmód, és a konyha világában. 

Tudd, hogy mit, mivel helyettesítesz! 

Az egyik legfontosabb, ez a dolog, hiszen minden alapanyagra lehet találni, egy olyan alternatívát, amivel kicsit egészségesebbé tudjuk varázsolni ételünket. 

  1. Kerüld a fehér gyilkost, azaz a cukrot! 

A kristály és a porcukor elkerülésére rengeteg alternatívát ismerünk, de fontos, hogy mindig, csak és kizárólag természetes édesítőszert fogyasszunk! Nincs szüksége a szervezetünknek, mesterségesen előállított cukrokra. Van, egy nagyon jó édesítőszer, aminek glikémás indexe 0, ezért cukorbetegeknek ajánlott. Nem mellesleg kalória értéke is 0, emiatt diétázóknak, kalória guruknak is tökéletes. De! Mindig legyen egy “B” terv! Használj néha mást is, legyél nyitott, ha egy ideig csak eritritet fogyasztasz elkezdi kívánni a szervezeted a szénhidrátot és emiatt inoghat meg a léc, amin egyensúlyozol a túlzott evés és a normál diétás étkezés között! A méz is jobb, mint a cukor! 

Hogyan főzz diétásan? 

2. Kerüld a zsiradékokat 

Sokszor kérdezik tőle, hogyan sütök, illetve főzök úgy, hogy nem használok semmi féle zsiradékot. Egyszerű a válasz rá! Megtanultam nélküle élni. Nem kell hozzá több, mint egy serpenyő vagy lábas, fakanál vagy spakli, és egy pici víz.  Ha folyamatosan kevergeted, lepirul, hiszen alkalmazod a szárazon pirítást. Viszont, ha nem figyelsz le tapadhat! Ezért fontos a víz. Ha le tapad, pár csepp víz csodákra képes. Fontos és praktikus megjegyezni, hogy ha a hagymát só éri, vizet enged ki.  

  1. Találj alternatív sűrítési módokat! 

A magyar konyha jellegzetes ételei közé sorolhatjuk, a liszttel teli főzelékeket, krémleveseket, és miegymást. Minek tegyük teli liszttel, egy burgonyafőzelék sokkal finomabb ha, önmagával sűrítjük. Persze, itt sok szakács azt mondaná ez nem így van, de ez így van sokkal több íze lesz, ha a fele burgonyát le turmixolod és azzal sűríted be a főzeléked, vagy krémlevesed, hidd el! 

  1. Próbálj ki más dúsítást, mint a zsíros tejszín! 

Temérdek más, olyan alapanyaga van a világ konyháinak ami helyettesítheti a tejszínt. Tej, tejföl, joghurt és még sorolhatnám! Nem lesz vele teljesen ugyan olyan, de ha diétázol ezt el kell fogadd! Attól, mert valami más, miért nem lehet jó? 

  1. Tészta főzés szabálya! 

Az emberek előszeretettel borítanak egy liter olajat, vagy egy kiló zsírt a tészta főzővízébe, legyen az a tészta gluténmentes, teljeskiőrlésű, akármilyen lisztes. Felejtsd el! Sokkal költséghatékonyabb, ha éppen annyit főzöl meg, amennyit megeszel, és amikor megeszed! Hiszen mire használjuk az olajat vagy a zsírt? Válasz rá, hogy ne tapadjon össze a tészta. Persze érthető, hogy egy vendéglátó helység, nem tudja alkalmazni ezt a módszert, de te otthon miért ne tudnád?  

Süss diétásan! 

  1. Kerüld a zsiradékokat! 

Igen, nem véletlenül került fel újra a zsiradék erre a listára, hiszen előszeretettel követjük nagyszüleink, dédszüleink sütési, illetve főzési szokásait. De fogadjuk el, hogy egy 21. Században élő, konyhában sertepertélő embernek (legyen az férfi, vagy nő, éljen egészségesen, vagy sem, diétázzon, vagy ne), sokkal egyszerűbb és előrelátóbb úgy sütni, hogy használja a sütőpapírt. Ezzel már, elkerültük plusz 20 g zsír, és 5 g fehér liszt  energia értékét ( ami közel 200 kalória).  

  1. Helyettesítsd egészségesebbel! 

Formáld, mindig a saját ízlésedre! Ha te, csak és kizárólag teljeskiőrlésű dolgokat fogyasztasz, alakítsd át magadnak! Egy piskótát is, ezerféle képen meg lehet sütni. Kevesebb liszttel, cukor helyett mézzel, vagy más édesítő szerrel, liszt helyett banánnal. A határ a csillagos ég, mert minden azon múlik, te hogyan alakítod át! 

  1. Hogyan süss zsiradék nélkül! 

Nehéz elhinni, milyen lehet egy rántott hús, tojás, liszt és temérdek zsiradék nélkül. Én igen! Ha hiszitek, ha nem sokkal finomabb, mint zsíros, lisztes, tojásos társai. De ki enne meg, egy száraz kartonpapírra hasonlító húst? Szerintem senki! Ettől se kell félned, ha sütőben sütsz, mert ha picit előre gondolkozol, sokkal finomabb és szaftosabb lehet a hús, mint a zsírban sülté. Hogy hogyan? Úgy hívják, hogy só oldat, amivel még szakács tanuló koromban ismerkedtem meg. Egyszerű a képlet. Só meg víz, és plusz egy óra, de a sütőben sült húsod, nem lesz többet olyan, mint egy cipőtalp. 

Látjátok, milyen egyszerű diétásra átalakítani egy receptet? Tapasztald ki te is, hiszen onnan már a tied lesz, és ami a tied, arra lehet csodájára járnak. Formáld a konyhád, saját diétás ízlésedre, ne félj újat, egészségesebbet kipróbálni! 

Hogyan süss-főzz diétásan?!” bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. Tóth Márta Válasz a bejegyzésre

    Hasonlóan étkezem. 20 kg-ot fogytam. 2 év alatt. Kenyeret magam sütöm. Likvidáltam a fehér lisztet, cukrot, olajat, burgonyát, tésztákat, ami fehérlisztből készült. Cocomast használok, joghurtot, növényi tejet, stb.
    És jobbakat főzök, eszek, mint a hagyományos “ételéletemben”😂
    Mindent eszek, csak helyettesítve az egészségtelen hozzávalókat! Ügyes vagy, csak így tovàbb.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük